CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Hit Me More!!

ma slide show;)

Rabu, 12 Mac 2008

Bagaimana??

MERANCANG KEWANGAN KELUARGA...

Sedikit tips untuk dikongsi bersama terutamanya untuk yang sudah berumahtangga. Pasti antara sesiapa pernah mengalami krisis kewangan dalam melayari bahtera perkahwinan, chewah macam buku alam rumahtangga la pulak ye..
Mari kita kongsi sebagai panduan dan ilmu untuk kebaikan bersama. Bagi yang belum berkahwin tu cepatlah kahwin kerana banyak kelebihan orang yang dah berkahwin ni.
Yang lelaki bila berkahwin ni kelebihannya dia akan menjadi LEBIH gatal..hehehe gurau je.;)

tips 1 - Senaraikan Perbelanjaan Mengikut Pendapatan.

Kebanyakkan antara kita sudah melakukan perkara ini. Memang ianya berkesan dalam merancang kewangan. Pastikan anda sudah menyenaraikan setiap belanja yang perlu setelah menerima pendapatan atau gaji setiap bulan.
Berdisiplin dalam membelanjakan wang tersebut mengikut apa yang telah dirancang, seperti perbelanjaan barangan dapur, barang bayi, sewa rumah dan sebagainya(bagi yang sudah berumahtangga atau yang ada ambil anak angkat).
Dengan cara ini kita akan ketahui tahap kemampuan kewangan kita dan tidak akan berbelanja untuk perkara yang tidak sepatutnya. Ada lebih tu menyimpanlah dan seeloknya bagi derma ikhlas..

Tips 2 - Gabungkan Pendapatan.

Bila sudah serumah tu, bagi yang dah berumahtangga la, yang bercouple jangan tiru tips ni, seeloknya pendapatan suami dan isteri digabungkan sekali. Dengan ini dapatlah saling bantu membantu antara suami isteri.
Walaupun nafkah isteri di bawah suami, tapi jika isteri ingin membantu suami meringankan beban keluarga itulah sebaiknya. Tidaklah suami je sakit kepala fikirkan belanja-belanja yang nak ditempuhi, makin hilang rambut di kepala suami tu nanti.
Tapi jika isteri tak mahu berkongsi suami tak boleh paksa ye kerana sudah tanggungjawab suami memberi nafkah keluarga. tak mahu kongsi-kongsi kahwin je lagi satu..hehehe, lagi la serabut kepala tu nanti.

tips 3 - Selalu Berbincang dan Rekod

Bagi mengukuhkan lagi perancangan kewangan, seeloknya hendaklah selalu berbincang mengenai ekonomi keluarga. Setiap yang dibincangkan hendaklah dicatat di atas kertas supaya mudah untuk mengetahui permasalahan dan cuba selesaikan bersama.
Catatkan semua apa yang perlu dibelanjakan, tiada lagi rahsia hutang kad kredit, secret study loan dan sebagainya dan dibuat secara telus antara pasangan. Jika suami isteri sudah bersetuju berkongsi pendapatan jadi mereka juga sudah bersetuju berkongsi segala masalah dan impian kewangan bersama.

tip 4 - Jalan-Jalan Bersama.

Yang ni betul ke tidak tak tahulah. Jalan-jalan di sini boleh ditafsir sebagai jalan-jalan sekitar perumahan, taman-taman rekreasi ataupun melancong. Mengapa saya kata jalan-jalan penting dalam merancang kewangan keluarga?
Kerana dalam membuat keputusan perbelanjaan-pendapatan keluarga biasanya boleh menimbulkan suasana tegang, jadi apalah salahnya bawa pasangan anda jalan-jalan sambil berbincang masalah kewangan keluarga.
Suasana memberi pengaruh kepada keputusan dan ia juga boleh menambahkan hubungan akrab anda bersama, cubalah ajak suami pergi jalan-jalan di Taman rekreasi dan masa tu try minta nak gelang emas, pasti dapat..

Sekian dulu tips dari saya ni. kalau betul bolehlah jadi panduan, kalau salah tu maafkan saya ya, sekadar menulis berdasarkan pembacaan dan pengalaman untuk dikongsi bersama. Terima kasih.;>



0 ulasan: